Haftanın Kitabı: "İbni Sina ve Aristotelesçi Sol"

ABC Kitap'a ulaşmak için iletişim:abcgazetesikitap@gmail.com-------------------------------------------ABC Kitap editörleri, bu hafta da sizler için, "Yeni Çıkanlar / Editörün Seçtikleri / Haftanın Kitabı / ABC En Çok Satanlar...

ABC Kitap'a ulaşmak için iletişim:
abcgazetesikitap@gmail.com

-------------------------------------------

ABC Kitap editörleri, bu hafta da sizler için, "Yeni Çıkanlar / Editörün Seçtikleri / Haftanın Kitabı / ABC En Çok Satanlar Listesi" kategorilerini oluşturdular. Editörlerimiz bu hafta yaptıkları değerlendirmede, "Haftanın Kitabı" kategorisinde, Ernst Bloch'ın "İbni Sina ve Aristotelesçi Sol" kitabını seçti.

HAFTANIN KİTABI

Ernst Bloch
İBNİ SİNA VE ARİSTOTELESÇİ SOL
İletişim Yayıncılık / 120 s. İstanbul 2017


“Maddeye, çoktan unutulmuş, taze ve yeni bir bakış söz konusudur burada. Bu bakışın edası ne mekanistlerinki gibi yavan ne öte dünyadakilerin arzuladığı gibi mahçuptur; İbni Sina onu enerjiyle yükleyerek aktarmıştır bize.'' Ernst Bloch bu kitabında, İbni Sina ve İbn Rüşd üzerinden İslâm felsefesinin altın çağına bir bakış atıyor ve bu parlak dönemde, özgürleşmeci düşüncenin önemli bir uğrağını görüyor. Ona göre bu düşünürler vahiy, meseller, mitler, mecazlar âleminden aklın olanaklarına uzanan sağlam köprüler kurmuşlardır. Bloch, bu düşünce birikimine, mekanik olmayan bir materyalist anlayışın gelişmesinde tarihsel bir rol atfediyor. 
Aydınlık gazetesi kitap ekinde, Cemil Gözel Bloch’un çalışmasına ilişkin şöyle diyor;

“ ''İbni Sina ve Aristotelesçi Sol’un en özgün değerlendirmesi İbni Sina/İbni Rüşd felsefesinin  sol kanadı olduğudur. Bloch, ortodoksiye ve Hıristiyan skolastiğine ''Filozof İbni Sina’nın canlılığı’nın ''Aristotelesçi çizginin sahici devamında dönüm noktası’ olarak gördüğünü belirtir. Bloch Aritıtelesçi sol terimini, İbni Sina/İbni Rüşd doğalcılığının Aristoteles’in Nus’unu ve Hegel2in Tin’ini yeryüzüne indirdiği yönünde kurgular.
“Bloch, Aristotelesçi felsefeye maddi dünyanın özünü önceleyen İbni Sina/İbni Rüşd’ün sol katkısının artçı tesrilerinin burjuva şafağından çok önce belirdiğini belirtmiştir.''

Ernst Bloch Kimdir?

1885'te Yahudi bir küçük memur ailesinin çocuğu olarak Ludwigshafen'de doğdu. Münih'te, fizik ve müzik yan dallarıyla destekleyerek, felsefe doktorası yaptı. "Emperyalist işgal savaşı" olarak gördüğü Birinci Dünya Savaşı'nın başlaması üzerine İsviçre'ye iltica etti. 

1920'lerde Berlin'de bulunduğu yıllarda, Marksist tiyatrocu-yazar Brecht'le ve düşünür Benjamin'le yakın ilişkisi vardı. Nazilerin iktidara gelmesi üzerine tekrar ülke dışına çıktı. Son olarak gittiği Prag'ın da Nazi işgaline uğraması arefesinde ABD'ye göç etti. 1949'da, İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra Sovyetler Birliği himayesinde kurulan Demokratik Almanya Cumhuriyeti'ne taşındı, Leipzig Üniversitesi'nde çalıştı ve bir süre "devlet filozofu" muamelesi gördü. 1956'da Sovyetler Birliği'nin Macaristan'daki liberal-sosyalist rejime müdahalesini eleştirmesi ve derslerinde bu eleştirisi doğrultusunda "özgürlük ideali"ni işlemesi üzerine, zorunlu emekliliğe sevk edildi. 1961'de Batı Almanya'ya geçti ve Tübingen Üniversitesi'nde ders vermeye başladı. 1968 öğrenci hareketine eleştirel ama hararetli bir destek verdi. 

1977'de Tübingen'de öldü. Üç bine yakın öğrencinin meşaleli yürüyüşüyle uğurlandı. 

Başlıca Eserleri

- Geist der Utopie [Ütopyanın Tini], 1918;

- Thomas Münzer als Theologe der Revolution [Devrimin Teologu Olarak Thomas Müntzer], 1921;

- Freiheit und Ordnung [Özgürlük ve Düzen], 1947;

- Spuren [İzler], 1930;

- Subjekt – Objekt [Özne-Nesne], 1949;

- Erbschaft dieser Zeit [Bu Çağın Mirası], 1935;

- Avicenna und die aristotelische Linke [İbn-i Sina ve Aristotelik Sol], 1949;

- Das Prinzip Hoffnung [Umut İlkesi], 1954-1959;

- Naturrecht und menschliche Würde [Doğal Hukuk ve İnsan Onuru], 1961;

- Tübinger Einleitung in die Philosophie [Tübingen Mukaddimesi- Felsefeye Giriş], 1963;

- Atheismus im Christentum [Hıristiyanlıktaki Ateizm], 1968;

- Das Materialismusproblem, seine Geschichte und Substanz [Materyalizm Sorunu, Tarihi ve Özü], 1972;

- Experimentum Mundi. Frage, Kategorien des Herausbringens, Praxis [Dünya Deneyi. Soru, Çıkarsamanın Kategorileri, Praxis], 1975. 

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

ABC Kitap Haberleri

Her insan öldürür sevdiğini!
Polisiye edebiyat mercek altında
Bülent Arınç’ın yeni kitabı
Nadir Kitap ve kitantik’e erişim engeli
Demirtaş'ın Leylan'ı şimdi D&R raflarında